Економіка Соціум Довкілля
Економіка природокористування і сталий розвиток, 2022, 12(31): 71-79
УДК: 37.001.895(477)
JEL CLASSIFICATION: I28; Q01
DOI: 10.37100/2616-7689.2022.12(31).8

Олена Гаращук
д.е.н.,
Державна служба якості освіти України, Київ
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5572-5357

Віра Куценко
д.е.н., професор,
Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку
Національної академії наук України», Київ
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3102-0744

Ірина Кінаш
д.е.н., професор,
Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Івано-Франківськ
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5391-6560

ПОСТМОДЕРНІСТСЬКА ПАРАДИГМА СОЦІАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ: РОЛЬ І ЗНАЧЕННЯ ОСВІТИ
Анотація: Розглянуто питання, пов’язані з дослідженням теоретичних положень і концептуальних засад формування відповідної нинішнім реаліям парадигми розвитку освіти – важливого чинника досягнення соціальної безпеки в умовах трансформаційних процесів, які відбуваються в Україні. Підкреслюється, що глибокі соціально-економічні перетворення суспільства, розвиток економіки в ринкових умовах, зміни на ринку праці, зростання сектора освітніх послуг – усе це вимагає якісних змін у теоретико-методологічних і методичних підходах щодо забезпечення безпекової ситуації в країні. Акцентовано увагу на необхідності досягнення соціальної безпеки з урахуванням структури зайнятості, рівня безробіття, зокрема серед фахівців з вищою освітою, співпраці між освітянами, місцевими органами влади, бізнесменами, соціальним або громадським сектором. Зазначається, що соціальна безпека має сприяти досягненню належних умов для розвитку фізичного, інтелектуального, духовного потенціалу, поліпшенню умов життя та праці громадян країни. Соціальна безпека, в свою чергу, потребує тісних взаємовідносин між її складовими, розроблення та впровадження в практику системи показників і критеріїв її результатів, формування нової моделі розвитку освіти. Зазначається, що останнє відіграє важливу роль у досягненні сталого соціально-економічного розвитку та безпекової ситуації. Підкреслюється, що Україна характеризується високими показниками залучення населення в освітню діяльність. Розглянуто питання щодо посилення дисбалансу між попитом і пропозицією робочої сили на ринку праці, важливим чинником успішного розв’язання якого є формування парадигми освітнього розвитку шляхом розширення доступності освітніх послуг, швидкого реагування системи освіти на взаємопов’язані проблеми ринку праці та освітніх послуг. Досліджуються проблеми соціально-економічного, інноваційно-технологічного, еколого-суспільного виховання учнів і студентів в умовах трансформаційних перетворень, а також спрямованості виховного процесу на формування у молоді та підростаючого покоління цінності свободи, справедливості, що виступають основою їх життєвої позиції, вироблення власних життєвих цінностей. Запропоновані теоретичні та методичні підходи щодо подальшого поліпшення фінансового забезпечення розвитку освіти – важливого чинника соціальної безпеки.
Ключові слова: освітня сфера, соціальна безпека, інформатизація освітньої діяльності, фінансове забезпечення, гранти.
Мова статті: Українська

Список використаних джерел
1. Кун Т. Структура научных революций. / Т. Кун; пер. с англ. И.З. Налетова. – М.: Прогресс, 1977. – 300 с.
2. Меншиков С.М. Длинные волны в экономике. Когда общество меняет кожу. / С.М. Меншиков, Л.А. Клименко. – М.: Международные отношения, 1989. – 272 с.
3. Статистичний щорічник України за 2020 рік / Державна служба статистики України. – К.; 2021. – 455 с. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/11/Yearbook_2020.pdf
4. Журба К. Сучасні концепції та програми, орієнтовані на виховання цінностей / К. Журба // Управління освітою: часопис для керівників освітньої галузі. – 2019. – №5(Травень). – С. 46-59.
5. Куценко В.І. Соціальна сфера: реальність і контури майбутнього (питання теорії і практики) / В.І. Куценко // Ніжин: ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф», 2008. – 818 с.
6. Гуманітарна сфера: питання теорії і практики: Монографія / Куценко В.І., Богуш Л.Г., Комарова О.А., Остафійчук Я.В.; НАН України. Рада по вивченню продуктивних сил України. – К.: Науковий світ, 2002. – 456 с.
7. Суспільна складова сталого розвитку України / [Куценко В.І., Остафійчук Я.В., Ільїна М.В. та ін.]; під наук. ред. В.І. Куценко; Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України». – К.: ДУ ІЕПСР НАН України, 2012. – 112 с.
8. Пишняк А.И. Образовательные риски в представлениях родителей московских школ / А.И. Пишняк // СОЦИС. – 2016. – №11. – С. 144-149.
9. Данилишин Б. Економічні вектори освітнього простору / Богдан Данилишин, Віра Куценко // Вісник Національної академії наук України. – 2010. – №6. – С. 3-13.
10. Гаращук О.В. Інноваційний компонент соціальної безпеки – пріоритет розвитку України / О.В. Гаращук, В.І. Куценко; Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України». – Чернігів: ПАТ «ПВК «Десна», 2022. – 160 с.
11. Ніколаєнко С. Від освіти масової – до якісної (новий курс освіти України) / Станіслав Ніколаєнко // Голос України. – 2011. – 26 лютого. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.golos.com.ua/article/115121
12. Гаращук О.В. Якісна освіта – об’єднуюча сила української держави / О.В. Гаращук, В.І. Куценко. – К.: Вид-во Європейського університету, 2020. – 304 с.
13. Бурдаєв В.П. Моделі баз знань / В.П. Бурдаєв. – Х.: Вид-во ХНЕУ, 2010. – 300 с.

Дата публікації: 2022
Дата он-лайн версії: 2022